Mansuhkan sekolah vernakular secara berperingkat


PADA sesi perbahasan di Parlimen semalam (25 Ogos 2020), Menteri Perpaduan Halimah Mohamed Sadique telah membuat suatu kenyataan yang, pada pendapat Pemuda Bersatu, tidak mencerminkan citra nasional bagi menjayakan integrasi kaum di negara ini. 

Pemuda Bersatu secara tuntas menolak kenyataan bahawa sekolah vernakular tidak akan ditutup.

Biarpun Akta Pendidikan 1996 yang menggantikan Akta Pendidikan 1961 telah memansuhkan kuasa budi bicara Menteri Pendidikan untuk menutup sekolah vernakular pada bila-bila masa, sekolah vernakular jelas mendapat persepsi negatif rakyat apabila rata-ratanya gagal menghasilkan murid yang mampu memperlihatkan jati diri nasional yang kental. 

Selain itu, terdapat banyak pandangan bahawa penubuhannya kekal bercanggah dengan Perlembagaan Persekutuan. 

Pendukungan simbol dan pengamalan sosiobudaya teras kebangsaan selaras dengan Kontrak Sosial antara lainnya menuntut penguasaan bahasa Melayu yang merupakan ‘bahasa kebangsaan’ kita. 

Namun pemerhatian menunjukkan ramai lepasan sekolah vernakular hanya mampu memperlihat penguasaan bahasa ibunda masing-masing.

Ini disokong data-data kajian ilmiah dan penelitian cendekiawan nasional seperti Prof. Dr Teo Kok Seong dari Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM). 

Jati diri kebangsaan secara unggul juga memerlukan bukan sahaja kefasihan malah penguasaan bahasa kebangsaan dengan baik.

Rata-rata pelajar sekolah vernakular pula hanya mampu mempamerkan jati diri ‘etnik tertentu’ mengikut aliran persekolahan yang dipisah dan terpisah berdasarkan jalur etnisiti. 

Maka jika dinilai, rata-rata mereka kelihatan tidak nasional atau tidak mencerminkan citra kebangsaan dalam tekad mencapai integrasi nasional.

Penjelasan di Parlimen semalam juga kelihatan menerawang apabila menyatakan bahawa “Perpaduan perlu dimulakan daripada asas sejak sekolah rendah, menengah sehingga universiti termasuk kepentingan penghayatan aspek rulun negara”. 

Teras sosialisasi antara utamanya ialah melalui pendidikan, maka secara jelas anak-anak Malaysia tidak wajar dipisah-pisah melainkan berada di bawah satu bumbung. 

Pemuda Bersatu tidak menolak rencam masyarakat, malah meraikan kepelbagaian dalam masyarakat Malaysia kerana inilah keunikan dan kekuatan kita. Namun berbeza-beza biarlah satu! 

Maka, di samping mendokong untuk mengasaskan Bahasa Mandarin dan juga Bahasa Tamil sebagai subjek utama di sekolah kebangsaan di Malaysia, pun begitu perlu jelas bahawa bahasa Melayu adalah tali pengikat perpaduan selaras perlembagaan. 

Bercakap soal penghayatan Rukun Negara, terangan terasnya adalah “Keluhuran Perlembagaan”.

Bagaimana boleh pernyataan terkait Rukun Negara pula menolak perihal mendaulahkan antara perkara dalam Perlembagaan Persekutuan iaitu Perkara 152?

Maka, dengan hasrat murni untuk mengutuhkan perpaduan negara, Pemuda Bersatu kekal dengan pendirian bahawa sekolah vernakular wajar dimansuhkan secara berperingkat. 

Perlu ada usaha untuk memastikan hal ini menjadi keutamaan agenda nasional, dan bukannya digunakan sebagai bahan politik tidak kira di blok kerajaan mahupun pembangkang untuk sekadar meraih undi.  

* Wan Ahmad Fayhsal merupakan Ketua Pemuda Bersatu Nasional

* Ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya mencerminkan pandangan rasmi The Malaysian Insight.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen