Permohonan polis akses telefon bimbit datuk bandar Seoul ditolak


Datuk bandar Seoul Park Won Soon ditemui maut di gunung di bandar raya itu minggu lalu, dipercayai meragut nyawanya sendiri. – Gambar EPA, 17 Julai, 2020.

SEBUAH mahkamah di Seoul menolak permohonan polis untuk mengakses telefon bimbit digunakan datuk bandar Seoul Park Won Soon, sebagai sebahagian siasatan bagi menentukan punca sebenar kematiannya, kata polis pada Jumaat.

Polis mengemukakan permohonan untuk memperoleh sejarah panggilan tiga telefon bimbit Park, termasuk telefon rasminya yang ditemukan bersama mayat Park yang ditemui maut di gunung di bandar raya Seoul minggu lalu, lapor agensi berita Yonhap.

Mahkamah Daerah Seoul Utara berkata akses telefon hanya diberikan dalam penyiasatan jenayah, terdapat “kekurangan penjelasan untuk penyiasatan wajib” dalam kes ini. Tiada penjelasan mengenai sama ada penyebab kematiannya berkaitan dengan jenayah, seperti pembunuhan, tambahnya.

Park dipercayai meragut nyawanya sendiri. Polis berkata tiada tanda perbuatan khianat dan datuk bandar itu meninggalkan catatan bertulisan tangan yang “meminta maaf” kepada semua pihak, tanpa ulasan lanjut.

Kematian mengejut Park terjadi sehari selepas seorang bekas setiausaha membuat aduan kepada polis mengenai dakwaan gangguan seksualnya.

Kumpulan sivik dan seorang peguam yang mewakili mangsa mendakwa penjawat awam itu mengalami gangguan fizikal tidak diingini dan menerima pesanan tidak sesuai daripada Park selama lebih empat tahun.

Polis dilaporkan telah menyimpan sebahagian sejarah panggilan Park pada hari kematiannya dan sehari sebelumnya. Seorang pegawai berkata polis merancang untuk menyiasat individu yang telah dihubungi mendiang untuk menentukan punca sebenar kematiannya.

Siasatan kes itu diperhebat, dengan penyiasat menyoal bekas pegawai dan pegawai di pejabat perbandaran, termasuk bekas ketua setiausaha Park di Pejabat Datuk Bandar. – Bernama, 17 Julai, 2020.                                    


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen