Aplikasi MySejahtera milik syarikat Malaysia berpusat di AS


Ragananthini Vethasalam

MySejahtera dikembangkan oleh kerajaan Malaysia untuk membantu memantau wabak Covid-19 dengan membenarkan pengguna untuk menilai risiko kesihatan mereka. – Gambar fail The Malaysian Insight, 13 Julai, 2020.

SYARIKAT yang membangunkan aplikasi pengesanan kontak MySejahtera adalah milik Malaysia walaupun ia ditubuhkan di luar negara, kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri Mohd Redzuan Md Yusof hari ini.

“Kami menggunakan kepakaran tempatan. KPI Soft adalah syarikat milik rakyat Malaysia dan bekerjasama dengan Agensi Keselamatan Siber Negara (NACSA) dan Unit Pemodenan Tadbiran dan Perancangan Pengurusan Malaysia (Mampu),” katanya semasa sesi soal jawab menteri di Dewan Rakyat hari ini.

Beliau menjawab pertanyaan tambahan Dr Wan Azizah Wan Ismail (Pandan-PH) mengenai mengapa pekerjaan itu diberikan kepada syarikat asing dan bukannya syarikat tempatan.

Wan Azizah berkata ini boleh meningkatkan risiko serangan siber.

Wan Azizah juga berkata bahawa syarikat itu ditubuhkan di Amerika Syarikat dan mempunyai pejabat di Singapura.

Maszlee Malik (Simpang Renggam-Bebas) dalam satu soalan tambahan juga bertanyakan kepada Redzuan mengapa pembangunan aplikasi MySejahtera diberikan kepada syarikat asing dan bukannya pengusaha Melayu Muslim yang tujuannya sering diperjuangkan oleh kerajaan Perikatan Nasional.

“YB Simpang Renggam kita perlu berfikiran terbuka. Hanya kerana syarikat itu ditubuhkan di Amerika Syarikat, itu tidak bermaksud ia milik Amerika Syarikat,” jawab Redzuan.

Redzuan menambah bahawa ekosistem di Malaysia mungkin tidak mencukupi untuk memanfaatkan kepakaran tempatan.

MySejahtera adalah aplikasi yang dikembangkan oleh kerajaan Malaysia untuk membantu memantau wabak Covid-19 dengan membenarkan pengguna untuk menilai risiko kesihatan mereka. 

Maszlee mengulangi kegagalan memberikan pekerjaan itu kepada syarikat tempatan.

Redzuan menjawab bahawa terdapat ribuan syarikat Malaysia yang berdaftar di luar negara adalah milik Malaysia.

“Izinkan saya meringkaskan mengenai berfikiran terbuka terhadap bekas menteri pendidikan (Maszlee). Kita harus bersikap terbuka dan kita selalu bercakap mengenai globalisasi dan pengantarabangsaan syarikat Malaysia.

“Maszlee berkata pengantarabangsaan bermaksud membawa syarikat Malaysia ke peringkat antarabangsa dan bukannya sebaliknya.– 13 Julai, 2020.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen