PDRM buru individu ingkar PKPB


POLIS Diraja Malaysia (PDRM) terus memburu segelintir individu  yang mengingkari arahan pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) dan berjaya ‘meloloskan diri’ daripada sekatan jalan raya untuk merentas negeri.

Ketua Polis Negara Abdul Hamid Bador berkata PDRM mula mengenakan tindakan kompaun terhadap mereka yang ingkar PKPB, sejak sehari sebelum Hari Raya.

Beliau berkata mereka yang berjaya meloloskan diri merentas negeri sedang dikesan melalui pemeriksaan dilakukan di lokasi sekatan jalan raya seperti di Plaza Tol Gombak, Plaza Tol Jalan Duta, Plaza Tol Sungai Besi dan di Lebuhraya Kajang-Seremban (LEKAS).

“Anggota saya yang bertugas di sekatan jalan raya juga digalakkan untuk mengenakan kompaun terhadap mereka yang ingkar PKPB.

“Sudah tiba masanya PDRM bertindak lebih keras terhadap perkara ini (individu rentas negeri) kerana sebelum ini kompaun tidak dikeluarkan atas budi bicara anggota bertugas,” katanya kepada pemberita selepas membuat tinjauan sekatan jalan raya di Plaza Tol Sungai Besi, di Kuala Lumpur, hari ini.

Abdul Hamid berkata tindakan PDRM kemungkinan dilihat sebagai kejam kerana perlu bertindak menjaga keselamatan orang ramai.

“Apa jua cemuhan terhadap anak buah saya (anggota PDRM), saya terima dengan hati terbuka kerana tindakan diambil untuk kebaikan masyarakat sendiri,” katanya.

Mengenai kadar pematuhan orang ramai terhadap rentas negeri, beliau berkata kadar pematuhan orang ramai hampir mencapai 100 peratus, namun terdapat segelintir atau lebih kurang lima peratus masih ingkar arahan larangan yang dikeluarkan oleh pihak berkuasa. 

Sementara itu, selain penugasan di sekatan jalan raya, beliau berkata terdapat juga pasukan pemantau melakukan rondaan dan pemantauan di kawasan perumahan bagi memastikan masyarakat mematuhi peraturan ditetapkan untuk sambutan hari raya. 

“Kami mendapati tiada kereta berkumpul di satu-satu rumah dan pergerakan kenderaan dalam daerah juga terkawal. Ini menunjukkan masyarakat faham dan mematuhi nasihat pihak berkuasa supaya melakukan kuarantin diri,” katanya. – Bernama, 25 Mei, 2020


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen