Moscow laksana perintah berkurung sepenuhnya


Keadaan bandar Moscow yang sunyi sepi selepas larangan perintah berkurung dikuatkuasakan sepenuhnya. – Gambar EPA, 28 Mac, 2020.

MOSCOW semalam mengenakan tindakan perintah berkurung sepenuhnya dalam usaha mengurangkan penyebaran Covid-19, kata Perdana Menteri Rusia Mikhail Mishustin.

Beliau meminta pihak berkuasa serantau untuk membuat persiapan sedemikian.

Penguatkuasaan baharu diumumkan oleh Datuk Bandar Moscow Sergei Sobyanin lewat Ahad bertepatan dengan permulaan minggu “tidak bekerja” yang diumumkan oleh Presiden Vladimir Putin minggu lalu.

Bandar terbesar di Eropah mengumumkan langkah pengasingan baharu yang ketat selepas ramai penduduk Moscow enggan memantau cadangan rasmi dan mengasingkan diri pada hujung minggu namun sebaliknya pergi ke taman untuk berkelah.

Pada Isnin jalan-jalan di sekitar Moscow sunyi sepi selepas penutupan semua kedai tidak penting termasuk restoran dan kafe tetapi lalu lintas masih dilihat di jalan-jalan di pusat bandar.

“Saya meminta ketua serantau untuk bekerja pada pengenalan kuarantin yang sama diperkenalkan di Moscow,” kata Mishustin pada mesyuarat kerajaan.

Putin sebelum ini mengumumkan bahawa rakyat Rusia tidak perlu bekerja pada minggu ini dan tetap akan menerima bayaran.

Setakat ini negara berkenaan melaporkan 1,534 kes Covid-19 dengan lapan kematian dan lebih seribu orang sudah dijangkiti virus berkenaan.

Sekatan baharu dikenakan kepada semua penduduk di bandar tanpa mengira usia.

Penduduk Moscow hanya dibenarkan meninggalkan rumah dalam kes-kes kecemasan seperti perubatan, untuk pergi tempat kerja yang penting dan membeli makanan atau ubat-ubatan.

Orang ramai dibenarkan untuk membuang sampah dan membawa anjing bersiar-siar dalam radius 100 meter dari rumah mereka.

Peraturan pemisahan yang baharu akan menggunakan sistem pengenalan wajah yang luas di Moscow yang mula berkuatkuasa apabila Rusia menutup sempadannya sebagai sebahagian daripada langkah ketat untuk menghentikan penyebaran wabak Covid-19. – AFP, 28 Mac, 2020.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen