Arab Saudi pintas peluru berpandu sasar Riyadh


Arab Saudi berdepan serangan berulang dalam beberapa tahun kebelakangan ini daripada dron dan peluru berpandu yang dilancarkan oleh militan Houthi dari selatan sempadan kerajaan dengan Yaman. – Gambar EPA, 29 Mac, 2020.

SEKURANG-KURANGNYA dua peluru berpandu berjaya dipintas yang menyasarkan ibu negara Arab Saudi di Riyadh, lapor koresponden Al Arabiya.

Sekurang-kurangnya satu peluru berpandu juga turut dipintas di bandar selatan Jazan, menurut sumber Al Arabiya.

“Letupan kuat didengar di seluruh kawasan utara Riyadh dan sumber mengesahkan selepas dua peluru berpandu balistik dipintas dan dimusnahkan. Kami mendengar laporan bahagian peluru berpandu yang rosak bertaburan dan kami masih belum mendengar sebarang laporan mengenai kecederaan,” kata wartawan Al Arabiya di Riyadh Abdulrahman al-Osaimi.

Penduduk dan rakyat di daerah utara Riyadh melaporkan mendengar tiga letupan kuat sekitar pukul 11.20 malam waktu tempatan.

Gabungan Arab mengesahkan saluran Arab Saudi al-Ekhbariya yang peluru berpandu balistik dipintas dan dimusnahkan di ruang udara Riyadh.

Serangan itu berlaku sehari selepas Gabungan Arab memintas dan memusnahkan pesawat yang dilancarkan oleh militan Houthi yang menyasarkan bandar Arab Saudi, Abha dan Khamis Mushait.

Arab Saudi berdepan serangan berulang dalam beberapa tahun kebelakangan ini daripada dron dan peluru berpandu yang dilancarkan oleh militan Houthi dari selatan sempadan kerajaan dengan Yaman.

Awal tahun ini, Industri Ketenteraan Arab Saudi berkata ia sedang berusaha membangunkan sistem dron baru untuk melindungi infrastruktur penting dan pangkalan tentera kerajaan. – Agensi, 29 Mac, 2020.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen