Bank Rakyat sedia pembiayaan RM200 juta bantu usahawan terjejas Covid-19


Menteri Pembangunan Usahawan dan Koperasi, Dr Wan Junaidi Tuanku Jaafar berkata kemudahan pembiayaan sebahagian usaha Bank Rakyat membantu rakyat terjejas akibat Covid-19. – Gambar fail The Malaysian Insight, 24 Mac, 2020.

BANK Kerjasama Rakyat Malaysia Bhd (Bank Rakyat) menyediakan kemudahan pembiayaan bernilai RM200 juta untuk membantu usahawan, perusahaan kecil dan sederhana (PKS) serta koperasi menangani masalah kewangan akibat pandemik Covi-19 yang berterusan.

Menteri Pembangunan Usahawan dan Koperasi, Dr Wan Junaidi Tuanku Jaafar berkata kemudahan pembiayaan tersebut merupakan sebahagian usaha Bank Rakyat dalam membantu mengurangkan masalah aliran tunai jangka pendek yang dihadapi usahawan, PKS dan koperasi berikutan kesan Covid-19.

Beliau berkata kemudahan berkenaan ditawarkan menerusi kempen terbaharu, ‘Bank Rakyat Cares’, yang menumpukan tiga produk—Pembiayaan Berjangka-i untuk usahawan mikro; Pembiayaan Berjangka-i untuk Perusahaan Kecil Sederhana (PKS) dan koperasi; serta Kad Kredit-i.

“Kempen bermula dari 23 Mac sehingga 30 September 2020 itu diharap dapat membantu usahawan dan koperasi mengekalkan kesinambungan perniagaan masing-masing selain dapat melonjakkan semula ekonomi negara sepanjang tempoh yang mencabar ini,” katanya dalam kenyataan bersama Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi serta Bank Rakyat hari ini.

Sementara itu, Ketua Pegawai Eksekutif Bank Rakyat Rosman Mohamed berkata, kempen itu akan memberi manfaat kepada hampir lapan juta pelanggannya termasuk pelanggan Kad Kredit-i yang diberikan diskaun kadar keuntungan sebanyak 50 peratus apabila membuat pengeluaran tunai.

“Menerusi cara ini, pelanggan bukan sahaja mempunyai lebihan tunai malah dikenakan kadar keuntungan lebih rendah daripada kadar keuntungan sedia ada.

“Inisiatif ini membolehkan Bank Rakyat membantu pelanggan kad kreditnya, yang 30 peratus adalah golongan B40, untuk menguruskan keperluan harian mereka,” katanya.

Rosman berkata inisiatif kemudahan pembiayaan itu merupakan sampingan program bantuan kewangan sedia ada Bank Rakyat, termasuk moratorium pembayaran balik pembiayaan selama enam bulan yang ditawarkan kepada semua individu dan perniagaan yang terjejas akibat Covid-19.

Beliau berkata usahawan juga boleh memohon Kemudahan Bantuan Khas di bawah tabung Bank Negara Malaysia yang terbuka kepada PKS untuk membantu perniagaan dan isi rumah yang terjejas ekoran wabak Covid-19.

Layari laman web Bank Rakyat dan e-mel kepada [email protected] untuk mendapatkan maklumat lanjut atau hubungi tele-Rakyat di 1-300-80-5454 untuk bantuan. – Bernama, 24 Mac, 2020.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen