Mugabe mungkin lari ke Singapura, Malaysia, kata laporan


MALAYSIA dan Singapura berkemungkinan menjadi destinasi pilihan keluarga Presiden Zimbabwe Robert Mugabe, sekiranya dibenarkan untuk meninggalkan negara tersebut dan hidup dalam buangan, lapor The Guardian.

Portal itu melaporkan keluarga Mugabe memiliki hartanah di kedua-dua negara Asia Tenggara ini. 

Ini susulan rampasan kuasa oleh pihak tentera negara tersebut pasa Rabu dari tampuk pemerintahan diktator berusia 93 tahun itu.

Rejim pemerintahan Mugabe selama 37 tahun ini dijangka tamat tidak lama lagi selepas beliau diletakkan dalam tahanan rumah. 

Pihak tentera turut berkata penjenayah di sekitar presiden merupakan sasaran utama mereka. 

Portal tersebut turut melaporkan nasib Grace merupakan elemen penting dalam perbincangan diantara Mugabe dan pihak tentera.

Mugabe sebelum ini memecat timbalan presiden Emmerson Mnangagwa bagi membuka laluan kepada isterinya, Grace, untuk menyambung legasi pemerintahan Zimbabwe.

Mnangagwa yang digelar “the crocodile” dari zaman perjuangannya dalam peperangan pembebasan negara dan dianggap sebagai calon yang pasti menggantikan Mugabe sekiranya Mugabe meletak jawatan atau meninggal dunia.

Walaupun keadaan politik tegang di sana, Harare dilaporkan tenang dengan pihak tentera telah mengawal lapangan terbang, pejabat kerajaan, parlimen dan beberapa lagi bangunan penting. 

Tiada sebarang pertumpahan darah dilaporkan ketika ini. – 16 November, 2017.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen