Banduan Britain tiada gejala Covid-19 sebelum diekstradisi, kata pegawai kesihatan Thai


Thailand menegaskan ia sudah mengambil semua langkah pencegahan terhadap Covid-19 di semua penjara di negara itu. – Gambar AFP, 13 Februari, 2020.

BANDUAN warga Britain yang pengsan di penjara United Kingdom (UK) yang disyaki dijangkiti Covid-19 sudah menjalani pemeriksaan perubatan dan menunjukkan tidak mempunyai gejala virus itu sebelum diekstradisi.

Pengarah Jabatan Kawalan Penyakit Thailand Dr Sophon Iamsirithawon berkata lelaki berumur 31 tahun itu diekstradisi pada 27 Januari lepas.

“Lelaki itu sihat dan tidak demam. Dia berupaya untuk perjalanan jauh. Dia dibawa balik ke UK dua minggu lepas dan mungkin dijangkiti virus di tempat lain. Bagaimanapun, kami sedang menunggu maklumat dari UK,” katanya dalam sidang media di Bangkok, semalam.

Banduan warga Britain itu ditahan di Pattaya pada 1 November tahun lepas atas kesalahan berkaitan dadah, dilaporkan pengsan di HM Prison Bullingdon di Oxfordshire pada Isnin.

Sementara itu, Ketua Pengarah Jabatan Koreksional Thailand Naras Savestanan berkata jabatan itu sudah mengambil semua langkah pencegahan terhadap Covid-19, nama rasmi bagi novel koronavirus 2019 seperti yang diumumkan Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), di semua penjara di negara itu.

“Terdapat 374,406 banduan di Thailand. Kami tidak menerima sebarang laporan mengenai banduan yang dijangkiti virus itu,” katanya.

Pada masa ini, terdapat 33 kes disahkan di Thailand dengan 11 daripadanya telah sembuh sepenuhnya dan dibenarkan pulang manakala 22 lagi masih berada di hospital. – Bernama, 13 Februari, 2020.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen