India labur AS$9 bilion bina pelabuhan laut dalam 


INDIA akan membangunkan sebuah pelabuhan laut dalam di pantai barat negara itu membabitkan pelaburan lebih AS$9 bilion.

Pelabuhan itu akan dibina di Vadhavan berhampiran Dahanu di negeri Maharashtra, secara usaha sama diketuai Jawaharlal Nehru Port Trust (JNPT), pengendali pelabuhan kontena terbesar India di Navi Mumbai.

Projek itu mungkin membabitkan kos kira-kira 655 bilion rupee (AS$9.1 bilion), kata kerajaan dalam satu kenyataan pada Rabu.

“Terdapat keperluan pelabuhan laut dalam yang boleh menampung kapal kontena besar di dunia dan juga peningkatan lalu lintas dari pelabuhan JNPT, kapasiti yang dirancang ialah sebanyak 10 juta unit bersamaan dua puluh kaki (TEU) telah digunakan sepenuhnya,” katanya.

Dengan jumlah tahunan sebanyak 5.1 juta TEU, JNPT berada di kedudukan ke-28 sebagai pelabuhan kontena terbesar di dunia dan kerajaan menjangkakan ia dapat digunakan sepenuhnya pada 2025.

Selain bertujuan untuk menampung pertumbuhan perdagangan kontena, draf asal pelabuhan Vadhavan yang dicadangkan ialah sekitar 20 meter, membolehkannya mengendalikan kapal besar berkapasiti 16,000-25,000 TEU. – Bernama, 6 Februari, 2020.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen