Jangan guna isu pendidikan untuk menang PRK, kata Guan Eng


Menteri Kewangan Lim Guang Eng kecewa ada pihak yang memainkan isu perkauman dalam konteks pendidikan hanya untuk memenangi pilihan raya kecil. – Gambar fail The Malaysian Insight, 16 Januari, 2019.

PERUNTUKAN RM2 juta kerajaan kepada institusi pengajian tinggi swasta, Kolej Universiti New Era tidak sepatutnya dipolitikkan dan dijadikan sebagai isu perkauman kerana Putrajaya memperuntukkan RM15 juta kepada Universiti Islam Malaysia (UIAM), kata Menteri Kewangan Lim Guan Eng.

“Adalah amat mengecewakan pihak-pihak tersebut masih memainkan isu perkauman dalam konteks pendidikan semata-mata untuk memenangi pilihan raya kecil,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

“Perbuatan ini tidak sihat kerana ia akan menafikan peluang menyediakan pendidikan yang inklusif dan juga membantut usaha mencapai kecemerlangan.”

Laporan terbaru dalam beberapa portal berita memetik Ahli Parlimen Rembau Khairy Jamaluddin mempersoalkan alasan peruntukan dana kerajaan kepada New Era College, yang merupakan sebuah universiti swasta vernakular Cina, apabila gerannya tidak termasuk dalam Belanjawan 2019.

Lim berkata kerajaan mengambil pendekatan yang inklusif ketika mempertimbangkan peruntukan kepada institusi pendidikan, dan memberi amaran kepada ahli politik agar tidak menggunakan isu itu untuk “mengapikan sentimen perkauman dan ekstremis”.

“Adakah saya akan diberi label anti-Cina atau pro-Islam kerana meluluskan RM15 juta kepada UIAM atau dilabelkan sebagai pro-Cina atau anti-Melayu kerana meluluskan peruntukan kepada Kolej New Era atau kolej swasta lain?

“Sumbangan Kementerian Kewangan tidak sepatutnya menjadi isu ... kecuali jika ia dilakukan dengan niat jahat untuk menjejaskan sentimen perkauman dan ekstremis.”

Dalam Bajet 2019 yang dibentangkan oleh Lim di Dewan Rakyat pada November lalu, Kementerian Pendidikan menerima dana penyelenggaraan untuk semua sekolah aliran sungai yang berjumlah RM652 juta berbanding RM615 juta pada 2018. – 16 Januari, 2019.

Berita penuh di sini


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen


  • pru14 manifesto Pakatan hapus segala hutang PTPN dan pendidikan percuma, bila sudah memerintah tidak mampu tunai janji maka banyak kambing hitam yang ditonjolkan. Saya buat kaji selidik hampir semua pengundi (95%) generasi muda "sedar" sudah tertipu dan akan bersiap sedia hukum pakatan pada PRU15.

    Dimuat naik 5 tahun yang lalu oleh FAIZ SUHAIMI · Ulasan