Kerajaan Pakatan tetap laksanakan janji manifesto, kata Muhyiddin


Menteri Dalam Negeri Muhyiddin Yassin meminta rakyat bersabar dalam usaha kerajaan PH untuk menunaikan janji manifesto. – Gambar fail The Malaysian Insight, 11 Oktober, 2018.

PRESIDEN Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) Muhyiddin Yassin menegaskan bahawa kerajaan Pakatan Harapan (PH) tidak akan lari daripada menunaikan janji manifesto Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14).

Menteri Dalam Negeri itu, yang membuat penampilan sulungnya dalam kempen Pilihan Raya Kecil (PRK) Parlimen Port Dickson di sini, malam tadi, berkata kerajaan PH memiliki mandat berbaki  empat tahun lebih untuk melaksanakannya.

“Saya amat yakin di bawah kepimpinan Perdana Menteri Dr Mahathir, (Ketua Umum PKR) Anwar Ibrahim dan rakan-rakan yang lain ia dapat dilaksanakan. Sebahagian besar agenda yang penting akan dilaksanakan.

“Walau tak 100% tetapi yang penting akan kita laksanakan… tetapi rakyat kenalah sabar sikit,” katanya dalam ucapan pada majlis ramah mesra bersama penduduk Bagan Pinang, dekat sini.

Turut hadir, Ketua Badan Pimpinan Bersatu Negeri Sembilan Rais Yatim, Timbalan Presiden PKR Mohamed Azmin Ali, yang juga Menteri Hal Ehwal Ekonomi, dan Timbalan Ketua Badan Pimpinan Bersatu Negeri Sembilan, Eddin Syazlee Shith, yang juga Timbalan Menteri Komunikasi dan Multimedia.

Muhyiddin, yang mengakui pertama kali berada di luar Kuala Lumpur selepas selamat menjalani pembedahan bagi membuang ketumbuhan pada pankreas di Singapura, 12 Julai lepas, berkata kehadirannya itu adalah bukti sokongan padunya kepada Anwar, calon PH pada PRK itu, Sabtu ini.

Terdahulu, Muhyiddin menyertai 200 jemaah menunaikan solat maghrib dan disusuli majlis bacaan Yasin dan tahlil di Masjid Qariah Bagan Pinang, dekat sini.

Beliau kemudian menyertai solat hajat yang diadakan di masjid tersebut selepas solat Isyak, yang diadakan bagi mendoakan kesihatan dan kesejahteraannya.

Anwar yang tiba pada jaml 8.20 malam di masjid berkenaan bagaimanapun tidak menyertai mereka kerana perlu bergegas ke program lain.

PRK Parlimen Port Dickson menyaksikan pertandingan tujuh penjuru membabitkan Anwar, calon PAS. Lt. Kol (B) Mohd Nazari Mokhtar dan lima calon Bebas termasuk bekas menteri besar Negeri Sembilan. Tan Sri Mohd Isa Abdul Samad dan bekas pembantu peribadi Anwar, Mohd Saiful Bukhari Azlan.

Kerusi Parlimen Port Dickson dikosongkan penyandangnya, Danyal Balagopal Abdullah, 68, pada 12 September lepas bagi membolehkan Anwar yang baru-baru ini menang tanpa bertanding jawatan Presiden PKR, bertanding dan kembali ke Dewan Rakyat.

Parlimen Port Dickson mempunyai 75,770 pengundi berdaftar yang terdiri daripada 43 peratus pengundi Melayu, Cina (33 peratus), India (22 peratus) dan dua peratus lain-lain kaum. – Bernama, 11 Oktober, 2018.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen